تحلیل تصعید و تلطیف تمایلات روانی پنجگانه در غزلیات سعدی
نویسندگان
چکیده مقاله:
نقد روانکاوی، رویکرد مهمی در عرصۀ شناخت بهتر و عمیقتر آثار ادبی است. در این رویکرد، مباحثی مانند ضمیر «خودآگاه»، «نیمهخودآگاه» و «ناخودآگاه» اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا آثار ادبی یکی از تجلیگاههای مهم ضمیر ناخودآگاه است که دربردارندۀ کامها و آرزوهای سرکوبشدهای است که به مرور زمان به سوی این ضمیر راه یافته، در آن جایگیر شدهاست. هنرمند و در اینجا شاعر، تمایلات وازدۀ خود را والایش میکند و با استفاده از ترفندهای هنری و آرایههای ادبی به نحوی آنها را در آثار خود منعکس میسازد که خوانندۀ آن آثار به التذاذ ادبی دست مییابد و درست به همین سبب، همۀ آثار هنری، بهویژه آثار ادبی بستر بسیار مناسبی برای نقد روانکاوانه هستند. در این پژوهش تحلیلیـ توصیفی، ضمن ارائۀ توصیف مختصری از مقولههای روانکاوی پنجگانه، یعنی «خودآزاری»، «دگرآزاری»، «دیدهبانی»، «عشق به همجنس» و «بتوارگی»، بازتابهای پیدا و پنهان آنها را در غزلیات سعدی استخراج کرده، به طبقهبندی آنها پرداخته و به این نتیجه رسیدهایم که سعدی اولاً این مقولهها را با بسامد نسبتاً بالایی در غزلیات خود بازتاب دادهاست، ثانیاً با استفاده از هنر شاعری و ترفندهای بلاغی، آنها را به بهترین شکل ممکن، تصعید، تلطیف و بیان کردهاست، تا آنجا که میتوان «والایش» را یکی از عوامل مهم التذاذ ادبی از شعر سعدی دانست.
منابع مشابه
پوشش معشوق در غزلیات سعدی
ادبیات هر چند نتیجه زبان است اما از شرایط حاکم بر اجتماع نیز رنگ می پذیرد. آثار ادبی بیان کننده شرایط محیطی هستند که در آن خلق شده اند. با مطالعه و بررسی این گونه آثار می توان به فضای حاکم بر زمان و مکان خلق اثر پی برد.معشوق در غزل فارسی مقامی والا دارد. اما شاعر در توصیف معشوق همانند دیگر تصاویر از توصیف های رایج در زبان بهره می برد و همین نوع توصیف باعث می شود که در دیوان هیچ شاعری نتوان به ت...
متن کاملچندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
ایهام یکی از مهمترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی میدانند که در محور همنشینی و مجاورت به وجود میآید و براساس ترکیب شکل میگیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند میدهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزلهای سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آنهاست. در این تحقیق با استفاده از بررسیهای به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ...
متن کاملچندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
ایهام یکی از مهم ترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی می دانند که در محور هم نشینی و مجاورت به وجود می آید و براساس ترکیب شکل می گیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند می دهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزل های سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آن هاست. در این تحقیق با استفاده از بررسی های به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ا...
متن کاملپوشش معشوق در غزلیات سعدی
ادبیات هر چند نتیجه زبان است اما از شرایط حاکم بر اجتماع نیز رنگ می پذیرد. آثار ادبی بیان کننده شرایط محیطی هستند که در آن خلق شده اند. با مطالعه و بررسی این گونه آثار می توان به فضای حاکم بر زمان و مکان خلق اثر پی برد.معشوق در غزل فارسی مقامی والا دارد. اما شاعر در توصیف معشوق همانند دیگر تصاویر از توصیف های رایج در زبان بهره می برد و همین نوع توصیف باعث می شود که در دیوان هیچ شاعری نتوان به ت...
متن کاملبررسی شیوة «واسوخت» در غزلیات سعدی
بی شک عصاره سخن سعدی در غزلیات، چیزی جز نکوداشت معشوق و او را وصف کردن و به نیکی یاد کردن نیست و این ویژگیها آن قدر در شعر شاعر برجستهاند که موضوعات دیگر از جمله رگههایی از واسوخت گرایی در این غزلها کمتر به چشم آمده است. مقاله حاضر کوشش میکند با نشان دادن نمونههایی از شعر سعدی که رگههایی از واسوخت گرایی از قبیل گله از معشوق و سرزنش کردن او را در بر دارد، یادآوری کند که سعدی به این بخش ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 1
صفحات 23- 42
تاریخ انتشار 2020-05-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023